Selecteer een pagina

Beeldend kunstenaar Jackie Sleper, geboren in Amsterdam aan de Leidsekade, timmert al enige decennia flink aan de weg. Na een opleiding aan de Land- en Tuinbouwschool studeerde zij aan de Academie voor Beeldende Kunst in Utrecht. Op de Land- en Tuinbouwschool leerde ze over de kwetsbaarheid van het leven, de natuur en over het belang van samenwerking om een doel te bereiken. In haar werk spelen onderwerpen als dieren, vogels, insecten en planten nog steeds een grote rol.

Ze maakt fotoschilderijen, collages, sculpturen van klei, porselein, kunsthars en hout, en fotografeert. Behalve uit haar omgeving, haalt ze inspiratie uit haar vele reizen naar landen als China, Mexico en India. Ze dompelt zich onder in de verschillende culturen om zo het land, de mensen en de dieren te leren kennen, en te ontdekken wat er leeft. Ze exposeerde in binnen- en buitenland, won tijdens de Biennale in Florence een eerste prijs in de categorie Sculptures and Installations, voor haar hele oeuvre, en heeft inmiddels een aantal boeken op haar naam staan. Twee nieuwe boeken zijn in de maak.

Vensters op andere werelden

In oktober 2017 verscheen bij Lecturis het boek Isola (Eiland) dat onder meer een overzicht bevat van de kleurrijke collages die zij maakte in haar atelier in Isola, een dorp hoog in de bergen van de Franse Alpes-Maritimes. De Isola-collages zijn te beschouwen als Jackies dagboeken, ze vertellen over haar leven, ideeën en reizen. De werken, gemaakt over een periode van twintig jaar, ogen op het eerste gezicht onschuldig door hun humor, de felle kleuren, prachtige bloemen en aandoenlijke dieren. Maar als je beter kijkt, stuit je op een diepere lading, soms bevindt deze zich aan de oppervlakte, soms is hij in de voorstelling verstopt, pas geopenbaard na een optelsom van alle elementen. Het ogenschijnlijk optimisme kan dan nog wel eens veranderen in schurend ongemak. Of zoals kunstrecensent Wim van der Beek het ooit verwoordde: ‘Beuken met een fluwelen hamer.’ De Utrechtse dichter Ingmar Heytze, onder de indruk van Jackies collages, schreef: ‘Alle collages van Jackie Sleper zijn vensters op andere werelden. Ze zijn mooi, kleurrijk, divers en rijk gevuld. Kijksnoep voor wie even genoeg heeft van het grijs boven onze hoofden en het zwart-wit van onze gedachten. Vakantiefoto’s van een reis naar binnen, in de fantasie, waar alles kan en mag. Waar kun je immers meer jezelf zijn dan in jezelf.’

Black Jack

Vier jaar geleden verscheen Black Jack, als exclusief, hand gebonden boek (62x44) in een oplage van vijftig stuks, met dertig analoge foto’s, drie tekeningen, een collage, en geleverd met een door Roderick Vos ontworpen standaard. Er bleek veel vraag naar een heruitgave, in een grotere oplage. Die verschijnt in april, eveneens bij Lecturis.
‘Het is mijn meest persoonlijke project tot nu toe’, vertelt Sleper over Black Jack. ‘Voor mij is het leven een spannend en uitdagend spel. Behalve naar mijn naam, ik werd vroeger wel eens zwarte Jack genoemd, is het een verwijzing naar het gokspel blackjack, ook wel bekend als 21-en. Ik ben altijd aan het aftasten, handel vaak intuïtief. Speel ik mee of niet, kies ik voor verstandig, of waag ik het erop en ga ik voor de verleidingen van het spel. Niet eerder heb ik mijzelf zo blootgegeven en kwetsbaar neergezet als in dit project, zowel uiterlijk als innerlijk. Het is allemaal terug te zien in mijn 21 werken. Ik werd gemotiveerd door mijn nieuwe levensfase, voorbij de vijftig. Wat mij betreft kan het spel kan beginnen.’ Black Jack is een zoektocht naar de donkere kanten van het leven, vanuit vrouwelijk perspectief. Hoe is het om ouder te worden? Waarom verminken we onszelf? Ingewikkelde kwesties die Sleper ertoe brachten ook zichzelf een spiegel voor te houden.

Haar wereld in een ei

Edward Rubin, Amerikaanse kunstcriticus, beschreef Slepers werk als volgt: ‘Jackie Sleper richt haar ogen en haar handen op het intieme. Op de reis van haar hart en haar verbeeldingskracht deelt ze alle wonderen van het leven zoals zij die heeft ervaren. Hoewel het onthullende karakter van haar werk uiterst persoonlijk is, zijn haar gedachten, gevoelens en ervaringen universeel en komen ze in haar werk prachtig tot uiting. Net als de werken van oude meesters spreken die van Sleper ons rechtstreeks aan. De magische manier waarop zij haar objecten samenstelt, is behalve uiterst origineel ook nog eens ongeëvenaard. Ik ken tenminste sinds Peter Carl Fabergé, die ons in zijn wonderbaarlijke eieren de wereld toonde, geen kunstenaar die ons werken heeft geschonken die zo vernuftig zijn vormgegeven en zo subliem met juwelen zijn gesierd als Slepers unieke creaties. Elke geassembleerde sculptuur – haar wereld in een ei – bestaat uit een heleboel onderdelen. Zo zien we fonkelende juwelen, bloemen van porselein, medaillons, kleine sculpturen van baby’s, grote leeuwen, kleinere beesten en insecten. Sommige daarvan maakt ze met de hand, andere vindt of koopt ze, of laat ze door kunstenaars en ambachtslieden over de hele wereld op bestelling maken. Zodra ze alles heeft verzameld, creëert Sleper verbluffende assemblages waarvan verscheidene op religieuze relikwieënkastjes lijken.’

Onverbeterlijke optimist

‘Net als haar fotoschilderijen en collages vertelt elk voorwerp een intiem en vaak persoonlijk verhaal. Niet zelden is daar een morele les aan gekoppeld die de weg naar gezondheid en geluk wijst. De kijker zal misschien niet altijd de precieze details kennen van elk verhaal, maar wanneer al die onderdelen of aanwijzingen bij elkaar worden opgeteld, blijkt het verhaal dat wordt verteld, bij nader inzien het verhaal van ons eigen leven. Vaker liggen de intenties evenwel dichter onder de oppervlakte, zoals bij het elegant vormgegeven Follow Me, waar een zwarte Madonna uittorent boven een stel biddende nonnen die op hun beurt op een kudde schapen rusten.
Sleper is ook een onverbeterlijke optimist. De manier waarop ze kinderen, dieren en zelfs vlinders – die voor haar onze ziel vertegenwoordigen – in haar werk weergeeft, dient om de mogelijkheden van die visie te benadrukken. Ze vertelt ons dat de harmonie waarmee dieren en kinderen worden geboren, nog steeds in ons huist. De kunst is alleen om het uit te stralen. Bovenal benadrukt ze daarbij dat het leven, dat maar al te vaak als iets vanzelfsprekends wordt beschouwd, een breekbaar cadeau is dat liefdevol en met zorg dient te worden behandeld.’

Meer informatie?

Wil je meer informatie over bovenstaande blog? Neem gerust contact met mij op.